تبلیغات
طوبی - ارتداد
دوشنبه 1 آذر 1389

ارتداد

   نوشته شده توسط:    نوع مطلب :عقاید ،

ارتداد
ارتداد در لغت به معنای بازگشت ورجوع است(لسان العرب ،ج3 ، ص 174 و الصحاح ج 2 ،‌ص 473)
در قران نیز به همین معنا امده است
 
وَمَنْ یرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِینِهِ فَیمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ... (البقرة/217)

وَدَّ كَثِیرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ یرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَینَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّى یأْتِی اللَّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ(البقرة/109)

مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِیمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(النحل/106)

كَیفَ یهْدِی اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِیمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَینَاتُ وَاللَّهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(آل عمران/86)

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا فَرِیقًا مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ یرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِیمَانِكُمْ كَافِرِینَ(آل عمران/100)

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ كَفَرُوا یرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِینَ(آل عمران/149)

ارتداد در اصطلاح دینی، به دین دیگری درآمدن است و در فقه اسلامی بازگشت از اسلام و قبول كردن آئینی دیگر (مغنی ج10 ص 74شرایع الاسلام)
اقسام مرتد
1. فطری : كسی كه از والدین مسلمان به دنیا امدهو بعد از بلوغ ائین اسلام را اظهار كرده و بعد از دین اسلام برمی گردد
2.ملی : كسی كه از والدین غیر مسلمان به دنیا بیاید و بعد مسلمان شده و بعد از دین اسلام بر می گردد
احكام مرتد:
فطری:
1. مرتد فطری مرد: اگر واقعا توبه كند توبه اش نزد خدا پذیرفته است اما در هر صورت كشته می شود
2. مرتد ملی مرد :اگرتوبه كند پذیرفته می شود و حكم قتل از او برداشته می شود
ولی اگر توبه نكند حكمش اعدام است
3. مرتد زن (ملی یا فطری) :زن در هر دو صورت اگر توبه كند توبه اش پذیرفته می شود وگرنه حبس و تعزیر می شود ( تحریر الوسیله ج2 ص 329)
عوارض ارتداد:
1.فسخ عقد ازدواج بدون طلاق، بی اعتبار شدن مالكیت اموال
2.در برخی دیگر اگر توبه كند پاك است عباداتش مقبول و اموال جدیدش را مالك خواهد شد
ملاك تحقق ارتداد شرعی:
ارتداد از نوع توقف و تردید نیست بلكه از سنخ انكار و نفی است
مرتد كسی است كه با لجاجت و سرسختی اصول دین را كه نزد همه مذاهب اسلامی مورد پذیرش است  و یا اموری كه دینی بودن ان بدیهی است را انكار كند
ارتداد وقتی محقق می شود كه انكار ضروری دین ملازم با انكار اصول دین باشد و مرتد به این مساله متوجه و ملتزم باشد اما اگر از روی شبهه و یا جهل و عصبانیت باشد حد برداشته می شود بر طبق قاعده الحدود تدرء بالشبهات
نكته: كسی كه به یكی از ضرریات دین عمل نمی كند اما نه از روی انكار بلكه با اینكه ان حكم را قبول دارد ولی به ان پایبند نیست از روی غفلت و یا جهل به عواقب سوء ان به چنین شخصی مرتد گفته نمی شود مانند كسی كه حجاب خود را رعایت نمی كند
اسلام به تحقیق و انتخاب آگاهانه و با بصیرت دعوت می كند در قران در چند ایه به این مطلب اشاره شده و آن را مقدمه ایمان می شمارد:
وَلَا تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا(الإسراء/36)

وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یضِلُّوكَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنْ یتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یخْرُصُونَ(الأنعام/116)

الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ(الزمر/18)

(اصول كافی ج 2 ص 425)
و به مشركین برای مطالعه دین پناه داده (توبه 6)
سوال با اینكه شما می گوئید اسلام انتخاب اگاهانه و ازادانه را پیشنهاد می كند و قران می فرمائید لااكراه فی الدین پس چرا مرتد را اعدام می كنند
جواب : آیه در مقام بیان خارج بوده و لذا معنای ایه این چنین است كه اصلا امكان ندارد اكراه در دین صورت بگیرد چرا كه امور قلبی اكراه بردار نیستند مانند اینكه به كسی بگوئیم تو حتما باید فلانی را دوست داشته باشی در حالی كه محبت نسبت به كسی با اكراه و اجبار قابل تحقق نیست و اگر خود شخص از فردی به خاطر مواردی مانند اخلاق و یا ظاهر زیبا و ... خوشش بیاید خود به خود نسبت هب او محبت پیدا می كند
اما چرا مرتد باید اعدام شود؟
با توجه به تفصیلی كه قبلا در مورد حكم مرتد گفتیم اینك به علت این حكم می پردازیم:
گفته شد كه اسلام طرفدار تحقیق و انتخاب آگاهانه و با بصیرت است اما تحقیق هم دارای شرایط و ضوابطی هست كه باید رعایت شود(زمر 18) چرا كه اگر تحقیق روشمند نباشد و اصول و قواعد ان رعایت نشود عقلا قابل پذیرش نبوده و برای فرد محقق حجت نمی باشد
در مورد ارتداد باید بگوئیم كه صرف تغییر عقیده و یا شك در دین مستوجب كفر و ارتداد نیست و شكدر یكی از ضروریات دین برای شروع به تحقیق حتی خوب هم هست
طبق گفته مرحوم علامه جعفری : شك گذرگاهی خوب و ایستگاهی بد است
بله شك از این جهت كه انسان را به فكر تحقیق و بررسی و متقن كردن عقاید و باور ها می اندازد ستودنی است ولی اگر انسان در این شك بماند موجب هلاك و گمراهیست
سوال : اگر كسی با تحقیق به دینی غیر از دین اسلام رسید چرا باید كشته شود؟
جواب : اولا در مورد حكم اعدام مرتد باید بگوئیم كه هر كسی كه از دین ولو با تحقیق بر می گردد كشته نمی شود و شرط اعدام مرتد این هست كه بر اساس باور خود در جامعه اسلامی شروع به اعلان و تبلیغات سوء كند و به ترویج این افكار و عقاید بپردازد مستوجب قتل می شود
حال حكمت این حكم چیست؟
در هر جامعه ای با توجه به دین وفرهنگ پذیرفته مردم ان جامعه یك فرهنگ مقوبل و عمومی وجود دارد كه مخالفت با این فرهنگ مورد پذیرش مردم ان جامعه نیست
هرچند قبول داشتن یا نداشتن یك فرهنگ یا دین خاص جزء حقوق فردی است اما وقتی با حقوق و مصالح اجتماعی در تعارض باشد كما اینكه رواج عقاید مخالف هم جزء همین است ، مصالح عمومی مقدم داشته خواهد شد
كما اینكه جاسوسی با توجه به اصل آزادی فردی جرم نیست اما چون به ضرر جامعه است بدترین مجازات ها را دارد
در روایت به كسی را كه در جامعه تبلیغات سوء می كند به كسی تشبیه شده كه در داخل كشتی نشسته و می خواهد جای خود را سوراخ كند هر چند كه فقط جای خود را سوراخ می كند اما با این كار همه ساكنان كشتی را به ورطه هلاكت و نابودی می كشاند
اگر كسی به جان و مال مردم اسیب می زند و برای انها حرمتی قائل نیست مردم چه انتظاری از حكومت دارند در حالی كه مسائل دینی بسی مهمتر از مسائل مالی و حتی جان هست
ارتداد ترویج و ایجاد بی دینی و سبب ایجاد شك در دل مومنا  است افرادی كه بعضا شاید قدرت تحلیل مسائل را ندارند و نمی توانند در مباحث بعضا تخصصی دین وارد شده و نظر دهند كه با این كار در دل این ها شك افتاده و ایمانشان سست می شود پس حكم ارتداد در واقع دفاع از اصیل ترین حق جامعه انسانی است و این یك اصل عقلانی و پذیرفته شده همه مكاتب حقوقی و فلسفیست
اگر فردی مرتد شود و اظهار نكند و یا لااقل تبلیغ ننماید حكومت اسلامی با او ملایم برخورد می كند ولی ارتدادهای گروهی و سامان یافته همانطور كه در عصر رسول خدا انجام می شد چیزی جز تحقیر دین و ایجاد شكاف در جامعه و تشویق ناآگاهان به پیوستن به آنها و تشویش اذهان افراد معمولی جامعه نبوده (ال عمران 72)و قابل گذشت و اغماض نمی باشد
ارتداد همانند ویروسی مسری است كه می خواهد جامعه را آلوده كند
سوال :چرا وقتی در جامعه های غری با افراد تازه مسلمان شده برخورد می كنند داد شما در می اید و خواستار رهائی انان می شوید ولی در جامعه اسلامی اگر كسی مرتد شد باید كشته شود؟
جواب: اولا براساس حقوق بشری كه مورد قبول خود جوامع غربی است  یكی از مواد ان حق ازدی انان هست این چنین برخورد ها با مبنای خودشان ناسازگار است
ثانیا:نگاه دوگانه جامعه مسیحی با این مساله نیز خود جای تامل دارد
جامعه مسیحیان حكم ارتداد اسلام را به چالش می كشند و اگر یك فرد مسیحی مسلمان شود او را از هستی ساقط می كنند اما اگر یك مسلمان مسحی شود ندای حقوق بشر سر می دهند و بحث آزادی را مطرح می كنند ایا این یك بام و دو هوا نیست؟ (بقره 217)
اخراج از كار، محرومیت از ارث ، بیرون كردن از خانه منع ازدواج دختر مسیحی با مرد مسلمان شده و ...
هنوز مرگ مشكوك ادواردو مانیلی از اذهان مردم دنیا پاك نشده
حال شما قضاوت كنید
مجدی علام مسلمان نمای مصری تبار كه طبق گفته خود نه نماز می خوانده و نه روزه می گرفته و به مواضع اسلام ستیزانه و طرفداری از اسرائیل شهرت دارد به ظاهر اسلام نداشته اش را ترك گفته و مسیحی شده كه در حقیقت اصلا مسلمان نبوده تا از دین خارج گردد
اما نكته قابل تامل داستان در این جاست كه وی توسط بندیكت پاپ واتیكان غسل تعمید داده می شود و به صورت زنده در 57 تلوزیون معروف جهان نشان داده می شود در حالی كه ادعای گفتگوی ادیان و موضوع مشترك برای گفتگو در میان ادیان است كه با این كار نفاقت خود را نشان می دهد
حال قضاوت با خود شما
در این نوشته از منابع زیر استفاد شده است
1.دانشنامه كلام اسلامی
2.مجله كلام اسلامی شماره 65 و 69
3.آزادی و دموكراسی از دیدگاه اسلام و لیبرالیسم ، علی ربانی گلپلیگانی