تبلیغات
طوبی - چرا اسلام چند همسری را برای مردان اجازه داده ولی چند شوهری را اجازه نداده

در مورد چند همسری برای مرد چند نکته و بعد در مورد چند شوهری نیز چندین مطلب عرض می کنم
چند همسری همانند نماز قانونی نیست که تحت هر شرایطی باید انجام شود بلکه یک قانون برای جلوگیری از ایجاد بن بست در جامعه است  اگر فرض شود که روزی تعداد زنها زیادتر از مردها نیست نه تنها اسلام توصیه نمی کند بلکه عقلا هم چند همسری ممکن نخواهد بود چرا که در این صورت زنی نخواهد بود که مرد با انها ازدواج مجدد انجام دهد .
هرچند به طور معمول مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگ‏ها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آنها تشكیل می‏دهند
و گذشته از این بقای غریزۀ جنسی مردان از زنان طولانی‏تر است؛ زیرا اکثر زنان در سن معینی، آمادگی جنسی خود را از دست می‏دهند، در حالی كه در مردان چنین نیست.
همچنین زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی كه در مردان این ممنوعیت وجود ندارد.

یک تحلیل ساده :
زنانی كه به علل گوناگونی همسران خود را از دست می‏دهند اگر تعدد زوجات نباشد، چه اتفاقی می افتد ؟ ما ناچاریم یكی از راه های زیر را انتخاب كنیم:

أ.مردان تنها به یك همسر در همۀ موارد قناعت كنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته‏های درونی و احساسی خود را سركوب كنند.

ب.مردان فقط دارای یك همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی كه بی شوهر مانده‏اند، به شكل معشوقه برقرار سازند.

ج.كسانی كه قدرت دارند بیش از یك همسر را اداره كنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشكلی برای آنها ایجاد نمی‏شود، نیز قدرت بر اجرای كامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود كه بیش از یك همسر انتخاب كنند.

راه اوّل ، گذشته از مشكلات اجتماعی اش، با فطرت و غرایز و نیازهای روحی و جسمی بشر مخالف است .چرا که باید عواطف و احساسات این گونه زنان را نادیده بگیریم، اما این مبارزه‏ای است كه پیروزی در آن نیست.به فرض كه این طرح عملی شود، جنبه‏های غیر انسانی آن بر هیچ كس پوشیده نیست.

چند همسری اتفاقا برای احقاق حق زنان هست چرا که افرادی که ندای حقوق زنشان بلند هست اصلا به این مساله توجه ندارند که زنان بیوه ویا دخترانی که سنشان بالا رفته و دیگر امید ازدواج با پسر مجرد را ندارند نباید نادیده گرفته شوند و در ضمن باید متذکر شوم که نیاز اینها صرفا خوراک و پوشاک و مسکن نیست بلکه انسان هستند و نیازهای روحی و عاطفی و همچنین جنسی نز دارند و لذا  به تعدد همسر در موارد ضرورت نباید تنها از نگاه همسر اوّل مورد بررسی قرارگیرد ، بلكه از دریچۀ چشم همسر دوم و مصالح و مقتضیات اجتماعی نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.آنها كه مشكلات همسر اوّل را در صورت تعدد زوجات عنوان می‏كنند، كسانی هستند كه یك مسئله سه زاویه‏ای را تنها از یك زاویه نگاه می‏كنند؛ زیرا تعدد همسر هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اوّل، نیز از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود، آن گاه با توجه به مصلحت مجموع در این باره قضاوت كنیم.

اگر راه دوم را انتخاب كنیم، باید فحشا را به رسمیت بشناسیم. تازه زنانی كه به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می‏گیرند، نه تأمین دارند و نه آینده‏ای؛ چنان كه شخصیت آنها پایمال شده است. اینها اموری نیست كه انسان آگاه آن را تجویز كند.

بنابراین، تنها راه سوم می‏ماند كه هم به خواسته‏های فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت داده شود و هم از عواقب شوم فحشا و نابسامانی زندگی این دسته از زنان جلوگیری شود و جامعه از گرداب گناه بیرون آید.

اما چند شوهری
چند شوهری نه تنها با طبیعت انحصار طلبی و فرزند دوستی مرد نا موافق است، كه با طبیعت زن نیز مخالفت دارد. تحقیقات روانشناسی ثابت كرده است كه زن بیش از مرد خواهان تك همسری است و لذا در جائی جا نیفتاده
از جهت دیگر زن از مرد فقط عاملی برای ارضای غریزه جنسی خود نمی خواهد كه گفته شود هرچه بیشتر، برای زن بهتر. زن از مرد موجودی می خواهد كه قلب او را در اختیار داشته باشد ؛ حامی و مدافع او باشد؛ برای او فداكاری نماید و غمخوار او باشد.

زن در چند شوهری هرگز نمی توانسته حمایت و محبت و عواطف خالصانه و فداكاری یك مرد را نسبت به خود جلب كند، از این رو چند شوهری نظیر روسپی گری همواره مورد تنفر زن بوده است. چند شوهر داشتن نه با تمایلات و خواسته های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته ها و گرایش های زنان.

علاوه بر این ، یكی دیگر از مشكلاتی كه در صورت چند همسری برای زنان ذكر شده، مشخص نبودن پدر برای فرزند می باشد.بر فرض که بپذیریم علم بتواند تشخیص دهد که این بچه به دنیا امده برای کدام شوهر هست که این کار عملا در خیلی از جاها ممکن نیست و همچنین بر فرض ممکن بودن تا زمان مشخص شدن و یا زمانی که کسی بخواهد به ناحق و زور و تهدید صاحب آن فرزند شود کاربردی نخواهد داشت و گذشته از این مساله ، اسلام به بهداشت نسل نیز اهمیت زیادی می دهد که چند شوهری با با این مساله مخالف است

اما در مورد ازمایش و تشخیص فرزند
اولاً:همان گونه كه دانشمندان می گویند:نتایج آزمایشهای تجربی صد در صد نیست و احتمال خطای اشتباه انسانی یا … وجود دارد.

ثانیاً:مسئله اقناع روحی و روانی پدر و مادر و فرزند چیزی نیست كه با آزمایش قابل حل باشد. فرزند می خواهد اطمینان قلبی و درونی یابد كه پدر و مادر او واقعی هستند و همین طور پدر و مادر. تا زمانی كه اقناع و اطمینان قلبی و درونی صورت نگیرد ، به همان نسبت رابطه و پیوند عاطفی بین پدر و مادر و فرزند متزلزل خواهد بود
در این مقاله از سایت اسلام کوئست استفاده شده است


کلمات کلیدی: چند همسری ،